“Válaszd
tehát az életet!”
Avi Snyder 2013 január 11-én elhangzott igehirdetése
2. Szólt Isten Mózeshez és mondta neki: Én vagyok az Örökkévaló! 3. Megjelentem
Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak mint Isten, mindenható, de nevemet:
Örökkévaló, nem ismertettem meg velük. 4. És meg is kötöttem szövetségemet
velük, hogy nekik adom Kánaán országát, az ő tartózkodásuk országát, amelyben
tartózkodtak. 5. És hallottam is Izrael fiai
jajkiáltását, mivelhogy az egyiptomiak szolgálatra szorítják őket és
megemlékeztem szövetségemről. 6. Azért mondd Izrael fiainak: Én
vagyok az Örökkévaló, kivezetlek benneteket Egyiptom rabmunkái alól,
megmentelek benneteket az ő szolgálatukból, megváltalak benneteket kinyújtott
karral és nagy ítéletekkel. 7. És veszlek benneteket magamnak
népemül, én pedig leszek nektek Istenetek, hogy megtudjátok, hogy én vagyok az
Örökkévaló, a ti Istenetek, aki kivezet benneteket Egyiptom rabmunkái alól. 8. És
elviszlek benneteket az országba, melyre nézve felemeltem kezemet, hogy adom
azt Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak, és nektek adom azt örökségül, én az
Örökkévaló. 9. És szólt Mózes Izrael fiaihoz eképpen, de ők nem
hallgattak Mózesre kislelkűség és a kemény munka miatt. Smot
6:2-9
Avi arról beszélt hogy miért nem hallgatott
a népünk Mózesre, amikor Istennek ilyen hatalmas ígéreteit közvetítette.
A történet előzménye népünk rabszolgasorba
süllyedése. Ebben a sanyarú állapotunkban kiáltottunk, sőt kiáltoztunk az
Örökkévalóhoz.
23. És történt abban a hosszú időben, meghalt Egyiptom királya és
feljajdultak Izrael fiai a munkától és kiáltottak, és felszállt kiáltásuk
Istenhez a munkától. 24. És meghallotta Isten az ő
jajkiáltásukat és megemlékezett Isten az ő szövetségéről Ábrahámmal, Izsákkal
és Jákobbal. 25. Isten látta Izrael fiait és
megismerte Isten. (2Mózes/Smot 2)
Isten látta a népünket,
és megemlékezett az ősatyákkal kötött szövetségről, arról az ígéretéről
tudnillik, hogy 1, Ábrahám utódainak fogja adni Kánaán földjét (1Mózes/Börésit
12:7)
2, Megszaporítja utódait,
nagy néppé teszi (1Mózes 12:2, 17:6)
3. Aki őt áldja áldott
lesz, és aki átkozza, átkozott lesz (1Mózes 12:3)
4. Az ő utódja által nyer
áldást a föld minden népe (1Mózes 22:18)
Ezt a szövetséget úgy
kötötte meg Isten Ávrámmal, hogy Ő vállalt garanciát mindkét fél részéről a
szövetség megtartására (Ávrám nem ment végig a kettévágott állati részek
között, csak az Örökkévaló (1Mózes 15:17). Tehát, a szövetség érvényben volt,
amikor a nép kiáltott Istenhez. És Ő nem pusztán meghallotta a sóhajunkat, nem
pusztán megemlékezett a szövetségről, hanem válaszolt is. Elküldte Mózest a
népünkhöz 7 erőteljes ígérettel:
1, kivezetlek/kihozlak benneteket
Egyiptom rabmunkái alól, - többé nem kell végeznünk a kényszermunkát
2, megmentelek/megszabadítalak
benneteket az ő szolgálatukból, - többé nem leszünk alávetve rabtartóinknak
3,megváltalak benneteket kinyújtott
karral és nagy ítéletekkel. – jogilag is szabadok leszünk, mert kifizeti értünk
a váltságdíjat
4, És veszlek
benneteket magamnak népemül én pedig leszek nektek Istenetek, - innentől
kezdve új királyunk lesz: maga Isten
5, hogy megtudjátok, hogy én vagyok
az Örökkévaló, a ti Istenetek, aki kivezet benneteket Egyiptom rabmunkái alól.
– a megmentésünket arra fogja használni, hogy megismerjük Őt, és dicsőíthessük
Őt azért, amit értünk tett
6, És elviszlek
benneteket az országba, - beteljesíti az őseinknek a földről tett ígéretét
7, nektek adom azt örökségül,
- segítségével birtokba is fogjuk tudni venni
Hét csodálatos ígéret a
Mindenhatótól, ami az Ő hatalmát, szeretetét és hűségét bizonyítja. És mi
mégsem hallgattunk rá. Miért? Az Ige szerint: kislelkűség és a kemény munka
miatt.
Igen, sokszor annyira
beletemetkezünk a nehézségeinkbe, annyira elborítanak az élet gondjai, hogy
amikor elérkezik hozzánk a szabadítás csodálatos ígérete, már nincs fülünk a
meghallására. Inkább maradunk a teher alatt, a keserűség mocsarába süppedve,
mint hogy elhiggyük: Ennek vége, elérkezett a szabadulás ideje. Gyakran a
rabszolgasorsot választjuk, pusztán mert azt már ismerjük, és félünk az
előttünk álló bizonytalan jövőtől, még ha az a szabadsággal is kecsegtet.
Jesua, a Messiás egy
ilyen történelmi pillanatban érkezett meg a népünkhöz. A római elnyomás
igájában nyögtünk, és kiáltottunk Istenhez Szabadítóért. Isten meghallotta a
sóhajunkat, megemlékezett a velünk kötött szövetségéről, és válaszolt: elküldte
a Szabadítót. Jesua, szolgálatának kezdetén, amikor a názáreti zsinagógában a
bimához hívták, hogy felolvassa a haftara szakaszt, ami az Ézsaiás/Jesájá
próféta könyvéből volt,
megkereste azt a helyet,
ahol ez van megírva: 18"Az
ÚR Lelke van énrajtam, mivel felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a
szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a
vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat, 19és hirdessem az Úr kedves esztendejét." 20Ekkor összegöngyölítve a könyvtekercset, átadta a szolgának,
és leült. A zsinagógában mindenkinek a szeme rajta fügött; 21ő pedig szólni kezdett hozzájuk: "Ma teljesedett be ez
az írás fületek hallatára." Lukács 4.
Természetesen, örök emberi vágyunk, hogy a fizikai elnyomásból
nyerjünk szabadulást. Ne legyünk idegen elnyomók szolgaságában, ne kelljen
rabszolgaként gürcölnünk egész életünkben, ne uralkodjanak mások az életünk
fölött. Hajlamosak vagyunk azonban elfelejteni, hogy – a külső körülményeinktől
függetlenül – mindannyian a bűn és a halál fogságában, rabságában vagyunk.
Végső soron ez a rabság okozza, hogy másokat mi rabszolgaságba taszítunk, vagy
mások akarnak rajtunk uralkodni. És hogy mennyire a bűn rabszolgái vagyunk,
akkor döbbenünk rá igazán, amikor megpróbálunk nemet mondani a bűnnek. És hogy
mennyire a halál foglyai vagyunk, akkor ébredünk rá, amikor valamilyen
személyes veszteség révén szembesülünk azzal, hogy egyikünk sem kerülheti el a
sírt. Jesua radikális kijelentése azt hirdette akkor és most is, hogy Ő azért
küldetett, hogy a mi bűnünkért fizetett váltságdíj által (és ez az ő élete
volt), kiváltson bennünket, feltámadásával pedig megszabadítson bennünket a bűn
és a halál rabságából. Mindenki, aki hittel elfogadja Jesua váltsághalálát, aki
elfordul a bűn nevű rabszolgatartótól, és átadja életét a Messiás Királynak,
megtapasztalhatja a bűntől való szabadságot, és Jesua visszajövetelekor a halál
ereje feletti győzelmet is.
A börtön ajtaja közel 2000 éve nyitva van. Vajon hallgatunk-e a
szabadság csodálatos ígéretére, és hittel megragadjuk azt, vagy a kislelkűség
és a kemény munka miatt mi is úgy teszünk, mint annak idején az egyiptomi
szolgaságban nyögő héber népünk?
19.
… Válaszd tehát az életet … (5Mózes/Dvárim 30)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése